vrijdag 14 mei 2010

Nog een hele reis

In april heb ik de masterclass Persoonlijk Leiderschap afgesloten met een 8,8. De masterclass is met name gebaseerd op de zeven eigenschappen van leiderschap (Covey). Een ontzettend goed boek om meer inzicht te verkrijgen in jezelf. Het helpt je stapsgewijs te reflecteren en patronen te ontdekken.

Ik heb de masterclass als eye-opener ervaren. Heb jij het ook dat je je soms irriteert aan het gedrag van iemand of hoe iemand zich opstelt? Dat heb ik soms wel. Ik ben er nu bewust van dat het dan gaat om gedrag of een houding die ik zelf niet aanneem en eigenlijk vind dat ik dat meer moet doen. Het heeft met andere woorden te maken met kernkwadranten.

Wat is nu eigenlijk leiderschap? Is dat iemand met een leidinggevende functie (hiërarchisch)? Dat laatste is eigenlijk een manager. Er is dus een verschil met leiderschap. De volgende definitie van leiderschap sluit het meest aan bij mijn visie op leiderschap:

Process whereby an individual influences the behavior of people in a way that increases the probability that the will achieve organizational goals.(condor.depaul.edu/~nsutcli1/IS%20483%20IS%20Management%20Readings/flamholtz_LE_framework.htm (2 april 2010))

In mijn visie gaat het bij leiderschap om het in beweging krijgen van mensen waarbij de leiderschapsstijl wordt afgestemd op de situatie en de werknemer. In mijn beleving staat leiderschap in dienst van de organisatie en is gericht op waarden, zelfsturing, leren en groei. Effectief leiderschap start bij jezelf (Covey, 2009).


Met behulp van de masterclass ben ik bewuster geworden van mijn sterke eigenschappen en mijn valkuilen. Met de volgende aspecten van mijn persoonlijkheid ben ik het meest tevreden: doorzettingsvermogen, gedreven, leergierig en ontwikkelingsgericht, ambitieus, resultaatgericht, hulpvaardig en zorgzaam, vriendelijk en spontaan, open, oprecht en accuraat.
Met de volgende aspecten van mijn persoonlijkheid ben ik het minst tevreden: onvoldoende zelfvertrouwen om in bepaalde situaties voor mijn standpunten te staan, besluitvaardigheid, de balans soms kwijt raken in werk-privé en in informatieopname en -overdracht, soms te resultaatgericht en weinig tijd nemen voor een ander en meer out of the box denken.

De meeste zorgen maak ik mij over het overtuigd zijn van mijzelf. Dit belemmert mij o.a. in het manifesteren van mijzelf, het neerzetten mijn standpunt, mijn besluitvaardigheid en het komen tot win-win. Ik wil bewuster worden van mijn cirkel van invloed en ik wil werken aan mijn zelfvertrouwen.

Op basis van de reflectie op effectief leiderschap trek ik de conclusie dat ik eerst moet blijven werken aan de overwinning op mijzelf alvorens ik de overwinning op mijn omgeving kan bereiken. Ik wil mij blijven ontwikkelen in proactiviteit, het concretiseren van mijn doelen en het werken aan belangrijke zaken eerst. Vervolgens wil ik de stap maken naar onafhankelijkheid en wil ik gaan werken aan het bewust kiezen van mijn reactie op de ander om tot een derde weg te kunnen komen. Hierbij heb ik zelfvertrouwen nodig en het luisteren met empathie. Het komende halfjaar wil ik werken aan de overwinning op mijzelf wat betreft mijn zelfvertrouwen, mijn proactiviteit, het concretiseren van mijn doelen, werken vanuit kwadrant II, het delegeren en verbeteren van mijn balans werk-privé. Het tweede halfjaar wil ik werken aan de overwinning op mijn omgeving wat betreft denken in termen van win-win (empathisch luisteren en creëren van synergie) en het bepalen van de focus.


Geen opmerkingen: