zaterdag 5 december 2009

Masterclass Strategie & Omgeving


Op maandagavond volg ik de masterclass Strategie & Omgeving van Rein Denekamp. Dit is een zeer enthousiaste docent met ontzettend veel kennis en ervaring.

Eindopdracht
Voor deze masterclass ga ik een eindopdracht schrijven over het bereiken van competitive advantage/concurrentievoordeel. De strategie zal gerealiseerd moeten worden met de resources waar de organisatie over beschikt. In mijn beleving is hier sprake van een wisselwerking. Naast het realiseren van de strategie met de resources, zullen de resources optimaal benut moeten worden. Het realiseren van de strategie wordt beïnvloed door de externe omgeving.

Het onderzoeksprobleem en businessprobleem zijn nog in ontwikkeling. Op dit moment heb ik het volgende geformuleerd:
Het onderzoeksprobleem is: Wat is de invloed die resources hebben op competitive advantage en welke invloed oefent de omgeving daarop uit?

Het businessprobleem is: Op welke wijze kunnen de huidige resources optimaal benut worden in het licht van de strategie?


Het onderzoek levert inzicht op in welke invloed de resources hebben op de strategie/competentive advantage en welke invloed de omgeving daarop uitoefent. Dit wordt gedaan door inzicht te geven in de resources waarover de organisatie beschikt. Het onderzoek levert aanbevelingen op voor op welke wijze de huidige resources optimaal benut kunnen worden in het licht van de strategie. Doormiddel van dit doel probeer ik bij te dragen aan het realiseren van de gewenste strategische richting.

Strategie
"Strategie is zo oud als de weg naar Rome. Of beter: de weg naar Athene. Strategie is afgeleid van het Griekse woord strategos, een samenvoeging van de termen 'stratos' (leger) en 'agein', dat leiden of leiding geven betekent. In Athene bestond omstreeks 500 voor Christus het 'oorlogskabinet' uit tien 'strategoi', bestuurders van de Griekse stad die elk een stam vertegenwoordigden. Toch waren het in die tijd niet de Grieken die zich bezighielden met strategische aspecten van de oorlog. Dat waren met name de Egyptenaren, de Bayloniers en vooral de Chinezen." (Bron ICSB Marketing en Strategie artikel "Een portie strategie aub")

Wat zijn nu de kenmerken van een strategie?
1. Het geeft de richting/scope aan van een organisatie.
2. Het heeft betrekking op de lange termijn van een organisatie.
3. Het zegt wat over de omgeving en het gaat om het voordeel van de organisatie ten opzichte van de concurrentie (competitive advantage)
4. Het zegt wat over de middelen en competenties waarover de organisatie beschikt?
5. Het sluit aan bij de verwachtingen van de stakeholders.

"Strategy is the direction and scope of an organisaion over the long term, which achieves advantage in a changing evironment through its configuration of resources and competences with the aim of fulfilling stakholder expectation." (Johnson, G., Scholes, K. en Whittington, R. (2008) Exploring corporate strategy. Essex: Pearson Education Limited

In de praktijk blijkt dat er maar weinig organisaties zijn met een strategie die aan bovenstaande kenmerken voldoet. In dit filmpje vind je meer informatie over een goede strategie:. Zie ook het filmpje van Michael Porter.

2 opmerkingen:

Nico zei

Hallo Nicole,

Ben benieuwd hoe het is afgelopen met je eindopdracht. (Moet er zelf een gaan schrijven)

Mvg, Nico Melkert

Unknown zei

Dag Nico,
leuk om te horen dat je ook bezig bent met de MBA. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Met vriendelijke groet,

Nicole Dibbets