woensdag 16 december 2009

Het ontwerpen van een onderzoek

Het blijft altijd lastig om je onderzoek vorm te gaan geven. Je hebt een globaal onderwerp en dan ......

In dit proces zit ik op dit moment. Ik wil gaan onderzoeken welke invloed de resources hebben op competitive advantage en welke invloed de organisatie uitoefent op de resources. De doelstelling van het onderzoek is een bijdrage leveren aan het optimaal benutten van de resources waarover de organisatie beschikt in het licht van de strategie. Dit wordt gedaan door inzicht te geven in over welke resources de organisatie beschikt, welke invloed de resources hebben op de strategie/competitive advantage, welke invloed de organisatie daarop uitoefent en welke invloed de omgeving uitoefent op het realiseren van de strategie met de beschikbare resources. Het onderzoek levert aanbevelingen op voor op welke wijze de huidige resources optimaal benut kunnen worden in het licht van de strategie.

Voor het ontwerpen van het onderzoek maak ik gebruik van het boek "Het ontwerpen van een onderzoek" van Piet Verschuren en Hans Doorewaard. Het boek helpt mij enorm om het onderzoek verder te ontwerpen. Op basis van dit boek en hun website www.ontwerpenvaneenonderzoek.nl ben ik tot het volgende model gekomen:










De resources zijn nodig om de strategie te kunnen realiseren. Bij het bepalen van de strategie zal rekening moeten worden gehouden met de resources waarover de organisatie beschikt. Het moet realiseerbaar zijn, maar de organisatie zal ook de resources optimaal moeten benutten. Er is dus sprake van een wisselwerking. Dit proces van wisselwerking wordt beïnvloed door de omgeving. Het is nog in ontwerp, maar op basis hiervan kom ik tot het volgende model:


















Op basis van het boek van Verschuren en Doorewaard zal ik nog de slag moeten maken naar het definitief conceptueel model en het verdere technische ontwerp van mijn onderzoek.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt voor een interessante blog