dinsdag 15 september 2009

Masterclass Organisatie en Management

Afgelopen maandag is de opleiding weer van start gegaan. Ik volg op dit moment de masterclass Organisatie en Management met de focus op organisatie. Voor de bijeenkomsten lees ik het boek "Organization Theory Challenges and Perspectives" van John McAuley, Joanne Duberley en Phil Johnson. Ik moet zeggen tot nu toe vind ik de stof nogal 'taai'. De theorie wordt in het boek niet gestructureerd weergegeven en is in het Engels, waardoor je het niet zo doorleest. De bijeenkomsten worden gegeven door Luc Brouwer. Ik moet zeggen hij brengt de theorie wel tot leven.

De eerste bijeenkomst zijn we ingegaan op organisatietheorie. Gedurende de opleiding zullen we meerdere theorieën gaan behandelen, waaronder modernistische organisatietheorie, neomodernistische organisatietheorie, post modernistische organisatietheorie, reflectieve organisatietheorie en reflexive organisatietheorie.

Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we o.a. twee zeer interessante begrippen behandeld:
- epistemologie: de studie van de criteria die wij opstellen en waarmee wij weten en beslissen wat wel of niet leidt tot een zekere uitspraak over de wereld of wat leidt tot ‘zekere’ kennis (wetenschapsleer) (how we know);
- ontologie: richt zich op de aard van fenomenen en het bestaan ervan (what we are trying to know).

Ik citeer uit het boek "Organization Theory Challenges and Perspectives" (blz. 63):
"The term epistemology is taken from philosophy, and it draws our attention to a key issue in all our lives - how do we know that what we are hearing, reading, saying or writing is true?" In het boek wordt een mooi voorbeeld genoemd over medische praktijken in Amerika en in China. In Amerika gaat het om objectief observeren, empirische data waarin je je bevindingen kunt terug vinden, wetenschappelijke onderzoeken en methoden, etc. Terwijl in China het gaat om het hele lichaam dat met elkaar in verbinding staat en het ene probleem wel heel ergens anders vandaan kan komen. Het gaat hier om een oorzaak doordat er in het menselijk systeem iets niet in balans is. Het gaat dus om een gehele behandeling om alles weer in balans te zien te krijgen.

Ik citeer uit het boek "Organization Theory Challenges and Perspectieves" (blz. 60):
"A definition of ontology is that it is 'the science or study of being' - the way different groups and societies understand the very nature of what it is to be a human being." Bestaat het wel of alleen in onze perceptie?


Als je nu naar onderstaand plaatje kijkt, wat zie je dan? Als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer zonder zien.

22 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Hey,
het is een paard met een cowboy er op.

Groetjes,

Nicole

Mireille zei

Beste Nicole,

Heb jij nog een samenvatting van het boek Organization Theory, Challenges and Perspectives?

Je zou me er heel erg mee helpen!

Groetjes Mireille

Anoniem zei

Is er een Nederlandse vertaling van het boek organization theory van John mc auley? Zo ja, waar kan ik deze vinden c.q. Bestellen?

Unknown zei

Hoi,
ik las twee reacties over het boek Organisational Theory. Ik heb geen samenvatting van het boek, maar wel wat aantekeningen waar je wat aan kunt hebben. Tevens is er geen Nederlandse vertaling van het boek. Als jullie mij je e-mailadres geven, kan ik wel wat gemaakte aantekeningen doorsturen en ander materiaal.

Anoniem zei

Hoi nicole,

Mijn emailadres is : peter-marleen@live.nl
Alvast bedankt voor je aantekeningen.

Anoniem zei

Hoi Nicole, je zou mij daar ook erg blij mee maken. Wil je het mij ook sturen?
Alvast heel hartelijk dank!!

Mijn emailadres is: jolenehartnett@hotmail.com

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Hierbij mijn e-mailadres:
mireille-uvv@hotmail.nl

Bedankt!!!!!

Groetjes Mireille

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Mag ik ook die aantekening van het boek Organization Theory, Challenges and Perspectives? Je zou me er heel erg mee helpen!

atefehfiroozi@yahoo.com

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Atefeh

Anoniem zei

Hoi Nicole,
Ik zou ook graag je aantekeningen ontvangen van het boek Organization Theory, Challenges and Perspectives? Kun je mij deze toesturen. Alvast heel erg bedankt.

Rhoon1974@gmail.com

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Kees

Anoniem zei

dag Nicole,

leuk stukje wat je geschreven hebt.
Zou je mij je aantekeningen ook willen sturen ?
mijn emailadres: linuxhost@home.nl

alvast dank

Robert

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Misschien een late reactie....
Ik hoop dat ik van jou ook je aantekeningen mag ontvangen :)

Mijn e-mailadres is:
j.terheijden@telfort.nl

Bedankt alvast,
Jolanda

Anoniem zei

Beste Nicole,

Ook ik zou graag je aantekeningen ontvangen, start in september met de masterclass Organisatie en Management in zorg en welzijn (NCOI)en ga gebruik maken van dit boek.
met vriendelijke groet
Marc Beerens
marc.beerens@home.nl

Anoniem zei

Hallo Nicole,

ik zou graag je aantekeningen ontvangen, want ook ik start in september met de masterclass Organisatie en Management.

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet
Micha
michahamer@gmail.nl

Unknown zei

Hallo Nicole,

Je zou mij ook heel blij maken met jouw aantekeningen van het boek Organization Theory. Ik start aankomende vrijdag met de masterclass Organisatie en Management.

Mijn mailadres is nmobach@gmail.com

Alvast hartelijk dank.

Groet,
Niels

Unknown zei

Dag Nicole,

Ik start ook aanstaande vrijdag met de masterclass. Het boek 'organization theory' is inderdaad erg pittig.

Is het mogelijk dat ik ook jouw aantekeningen kan ontvangen?

Mijn email is bramstrep@hotmail.com

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Bram Streppel

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Ik heb komende week een tussentijds tentamen van dit boek. Zou je mij ook aub je materiaal willen sturen? Mijn e-mail is sabine-1991@hotmail.com.

Vriendelijke groeten, Sabine

Peter Lamerigts zei

Hoi Nicole,

Ik start vrijdag met de masterclass. Hiervoor gebruiken we ook dit taaie boek. Ik zou heel graag jou aantekeningen ontvangen.

Mijn emailadres is: Peter.lamerigts@gmail.com

Alvast hartelijk dank

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Ik zou ook heel graag jouw aantekeningen willen ontvangen. Kun het mailen? Mijn emailadres is chahira_b@hotmail.com

Groet,
Chahira

Unknown zei

Hoi Nicole,

Ook ik vind het boek erg pittig geschreven. Je zou mij een enorm plezier doen als je mij de samenvatting mailt.

yolandalentz@hotmail.com

Alvast bedankt!!

groetjes,
Yolanda

Anoniem zei

Hoi Nicole,

Ik zou graag je samenvatting van dit taaie boek willen ontvangen. Alvast super bedankt.

Gr Ed
edclaassens@kpnmail.nl

Unknown zei

Hoi Nicole, wil je mij ook jouw aantekeningen mailen (verslootbas@hotmail.com). Merk ook dat het boek taai is.

Alvast bedankt.
Gr. Bas